برنامه مهاجرتی مناطق روستایی و شمالی کانادا بسته شد

 

برنامه آزمایشی مهاجرت به مناطق روستایی و شمالی کانادا (RNIP) امروز، ۳۱ اوت، به پایان رسید.

آخرین مهلت برای جوامع به منظور معرفی نامزدها به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) تاریخ ۳۱ ژوئیه بود و ۳۱ اوت آخرین تاریخی بود که نامزدهای معرفی شده می‌توانستند درخواست اقامت دائم (PR) خود را به IRCC ارائه دهند.

برنامه RNIP در اوت ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد تا به تشویق تازه‌واردان به کانادا برای اقامت در مناطق کمتر دسترسی‌پذیر این کشور کمک کند. هر منطقه مجاز بود تا حداکثر ۱۲۵ نامزد در سال دعوت کند و در مجموع ظرفیت برنامه به ۲۷۵۰ نفر رسید.

به طور معمول، تازه‌واردان ترجیح می‌دهند در مراکز بزرگ شهری مانند تورنتو یا ونکوور اقامت کنند، جایی که جوامع تازه‌وارد از پیش تأسیس‌شده‌ای وجود دارد.

در حالی که تازه‌واردان ماهر به شهرهای بزرگ هجوم آورده‌اند، جوامع در مناطق روستایی و شمالی کانادا با کمبود نیروی کار ماهر در بخش‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی و مشاغل فنی مواجه شده‌اند. از طریق برنامه آزمایشی، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) جوامعی را انتخاب کرد که می‌توانستند تازه‌واردان را بپذیرند و آن‌ها را به اعضای مستقر در جامعه و خدمات اسکان محلی متصل کنند.

اداره مهاجرت کانادا برنامه آزمایشی قبلی را تمدید نکرد، اما آن را با یک برنامه آزمایشی متفاوت که اوایل امسال معرفی شد، جایگزین کرده است.

برنامه آزمایشی مهاجرت به جوامع روستایی

برنامه آزمایشی مهاجرت به جوامع روستایی یک مسیر جدید مهاجرت اقتصادی است که برای کمک به مناطق کمتر توسعه‌یافته کانادا طراحی شده است. این برنامه به‌طور مشابه با برنامه مهاجرت آتلانتیک (AIP) عمل خواهد کرد که حمایت بیشتری به کارفرمایان تعیین‌شده در منطقه آتلانتیک ارائه می‌دهد. این کارفرمایان به نوبه خود حمایت بیشتری از کارکنان خود ارائه می‌دهند، که این بیشتر از حمایت‌هایی است که در سایر مسیرهای مهاجرت استانی مانند برنامه نامزدهای استانی (PNP) معمول است.

برنامه آزمایشی جدید قرار است در پاییز امسال راه‌اندازی شود. IRCC هنوز اعلام نکرده است که کدام جوامع واجد شرایط شرکت در این برنامه خواهند بود یا معیارهای واجد شرایط بودن برای تازه‌واردان چیست.

برنامه‌های آزمایشی

هنگامی که IRCC برنامه مهاجرت به جوامع روستایی (RCIP) را اعلام کرد، وزیر مهاجرت مارک میلر گفت که هدف از این برنامه اطمینان از این است که اداره "به کار خود برای ایجاد یک برنامه دائمی مهاجرت روستایی ادامه می‌دهد."

او گفت: "جوامع روستایی و شمالی با چالش‌های اقتصادی و جمعیتی منحصر به فردی روبه‌رو هستند. با این حال، از طریق RNIP، جوامع روستایی توانسته‌اند نیروی کار ماهری را که سال‌ها به آن نیاز داشتند جذب و حفظ کنند تا رشد اقتصادی خود را تضمین کنند."

برنامه‌های آزمایشی در کانادا معمولاً پنج سال طول می‌کشد تا IRCC بتواند داده‌ها را جمع‌آوری کرده و موفقیت برنامه را اندازه‌گیری کند. در برخی موارد، مانند AIP، این برنامه دائمی می‌شود.

IRCC همچنین اخیراً اعلام کرده است که برنامه آزمایشی مهاجرت به جوامع فرانکوفون را برای پاییز آینده معرفی خواهد کرد. این برنامه آزمایشی با هدف افزایش تعداد تازه‌واردان فرانسوی‌زبان که در جوامع خارج از کبک مستقر می‌شوند، اجرا خواهد شد.

 

نگارنده: سالار مرادخانیا

Salar Moradkhania

نوشته های اخیر

دسته بندی ها